کولر گازی پرتابل چیست؟

چرا از کولر گازی پرتابل استفاده کنیم؟

امروزه اکثر مردم سعی می‌کنند همزمان با پیشرفت تکنولوژی، اطلاعات و ابزار های خود را نیز به روزرسانی کنند، زیرا در نهایت راحتی و آسایش آنها را به همراه خواهد داشت. زمان زیادی است که در ایام گرم سال از کولر ها برای متعادل کردن هوای محیط خود استفاده می‌کنیم و در برخی از این محیط ها با مشکلاتی مانند موقتی و استیجاری بودن فضای مورد استفاده، عدم امکان نصب داکت اسپلیت و حتی نصب دشوار و غیر استاندارد کولر ها مواجه هستیم، اما یکی از راه حل های اینگونه مشکلات استفاده از کولرگازی های پرتابل است.

کولرگازی های پرتابل یا قابل حمل، جهت قرارگرفتن و استفاده در فضاهای کوچک مانند مغازه ها، دفاتر، سرمایش کمکی و… تولید و ارائه می‌شوند و همانطور که از نامشان پیداست، کولرگازی های پرتابل قابلیت جا به جایی دارند و می‌توان به آسانی مکان قرارگیری آنها را در محیط مورد نظر تغییر داد. در ادامه این مطلب از نمایندگی جنرال گلد با نحوه عملکرد، کاربردها و انواع کولر گازی پرتابل آشنا می‌شوید، تا در هنگام خرید کولر گازی بهتر تصمیم بگیرید با ما همراه باشید.

کولر گازی پرتابل چیست؟

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

کولر گازی های پرتابل مانند کولر گازی پنجره ای و کولرگازی های دو تکه (اسپلیت ها)، از ماده مبرّد و با استفاده از سیکل تبرید تراکمی جهت سرمایش محیط استفاده می‌کنند و عملکرد مشابهی دارند، اما تفاوت آنها در طراحی، ساخت و فضای مورد استفاده آنها است.

با توجه به اینکه تمام اجزاء و قطعات کولر گازی پرتابل درون یک دستگاه و بصورت یکپارچه قرار گرفته است، نیازی به اختصاص هیچگونه فضای بیرونی ندارد و تنها لوله‌ای منعطف و به قطر 15 سانتی‌متر که گرمای کندانسور از پشت دستگاه به وسیله آن از محیط خارج می‌شود باید به بیرون هدایت شود.بنابراین برای بهره‌ برداری و استفاده از کولر های گازی پرتابل فقط باید در ابتدا لوله قابل انعطاف (flexible) آن را برای خروج گرمای کندانسور دستگاه به بیرون هدایت کرده و سپس دوشاخه آن را به پریز برق متصل نموده و دستگاه را روشن کنید. 

کاربرد و انواع کولر گازی پرتابل(کولر گازی قابل حمل)

همانطور که در بخش ابتدایی این مقاله نیز اشاره شد، از کولر گازی های پرتابل عمدتا در محیط های کوچک مانند گزینه های زیر استفاده می‌شود.

  • دفاتر کوچک
  • مغازه ها با متراژ پایین
  • ادارات و …

اسپلیت پرتابل تک لوله (Single Hose)

اسپلیت های تک لوله تنها یک راه برای خروج هوای گرم به بیرون دارند، این راه خروج به وسیله لوله یا پنجره به فضای بیرون متصل می گردد. شایان ذکر است، هوای مورد نیاز کندانسور از هوای درون اتاق تامین می گردد.

کولر گازی پرتابل تک لوله بسیار مقرون به صرفه است، توصیه می شود در هنگام استفاده از کولر گازی پرتابل درب اتاق های مجاور را بسته نگه دارید، زیرا فن های تعبیه شده در این نوع از کولر گازی ها فقط هوا را به داخل کشیده و به همین دلیل، ممکن است بخشی از هوای مکیده شده به همراه گرما به بیرون انتقال یابد، که این موضوع در طول زمان سبب می شود فشار هوا در داخل اتاق کاهش یابد به همین دلیل بهتر است از ورود هوای گرم به داخل اتاق جلوگیری شود.

اسپلیت پرتابل دو لوله (Dual Hose)

اسپیلت های پرتابل دو لوله دارای دو لوله می باشند که یک راه جهت خروج هوای گرم و یک راه جهت تامین هوای کندانسور می‌باشد. از مزایای این کولرگازی می‌توان به کاهش مصرف برق و عدم کاهش هوای اتاق یا عدم انتقال هوای اتاق به همراه گرما به بیرون اشاره نمود.