علت خاموش شدن کولر گازی

آیا تا به حال شده است که در زیر کولر گازی نشسته باشید و در حالی که اسموتی خنک خود را می‌نوشید و فیلم مورد علاقه خود را نگاه می‌کنید، ناگهان کولر خاموش شود و حس خوش شما از بین برود؟! نمایندگی جنرال گلد؛ این مسئله می‌تواند برای شما این نگرانی را به وجود بیاورد که چرا ناگهان این اتفاق افتاد و علت خاموش شدن کولر گازی چیست.

دلایل خاموش شدن کولر گازی

موارد متعددی به عنوان علت خاموش شدن کولر گازی و داکت اسپلیت شناسایی می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از مسدود شدن لوله‌های مبرد، کاهش گاز مبرد کولر و مشکلات برقی و الکتریکی. بهتر است بدانید در صورتی که هر 6 ماه تا 1 سال یکبار کولرهای گازی خود را به دست تکنسین‌ها بسپارید تا آن ها را سرویس کنند، این مشکل به صورت کامل از بین می‌رود و هرگز کولر شما به صورت ناگهانی خاموش نمی‌شود.

خاموش شدن کولر گازی

کمبود یا بیش از حد بودن گاز مبرد

کولر گازی بر اساس گاز مبردی که درونشان وجود دارد، کار می‌کنند و در واقع، وجود این گاز است که سبب می‌شود کولر توانایی گرم کردن یا سرد کردن محیط را داشته باشد. اگر گاز مبرد کاهش پیدا کند یا میزان آن در کولر از حد مشخصی بیشتر شود، به ساختار کولر آسیب وارد می‌شود و دیگر نمی‌تواند محیط را خنک کند و ناگهان خاموش می‌شود. اگر متوجه شدید که علت خاموش شدن کولر گازی کاهش گاز مبرد است، دیگر نباید آن را روشن کنید تا یک تکنسین بیاید و مشکل آن را رفع کند. در غیر اینصورت، ممکن است به موتور کولر فشار وارد شود و حتی ممکن است که موتور آن بسوزد. 

علائم کمبود گاز مبرد

زمانی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، بدانید که گاز مبرد کولر کاهش یافته است و باید برای رفع مشکل اقدام کنید:

  • خروج بوی بد از کولر گازی 
  • خنک نبودن بادی که از کولر گازی خارج می‌شود.
  • افزایش مبلغ قبض برق 
  • یخ‌زدگی لوله‌های کولر گازی و پنل آن

مسدود شدن لوله های حاوی مبرد

یکی دیگر از مواردی که به عنوان علت خاموش شدن کولر گازی شناسایی می‌شود، مسدود بودن لوله‌ های حاوی مبرد است. کولرهای گازی برای اینکه بتوانند کار کنند، نیاز به لوله‌کشی مسی دارند. لوله‌های مسی ساختار بسیار حساسی دارند و ممکن است در اثر ضربه یا فشار تغییر شکل بدهند. در این صورت، گاز مبرد دیگر نمی‌تواند مسیر خود را به خوبی پیدا کند و همین امر باعث می‌شود که عملکرد کولر کاهش پیدا کند.

خاموش شدن کولر گازی

علائم مسدود شدن لوله‌های مبرد

برخی از علائم هستند که به شما هشدار می‌دهند لوله‌های مبرد آسیب دیده‌اند و باید هر چه سریعتر برای رفع مشکل اقدام شود. بهتر است بدانید اگر می‌خواهید از علت خاموش شدن کولر گازی به ویژه در فصول گرم سال جلوگیری کنید، باید علائم هشداردهنده را جدی بگیرید و تلاش کنید سریعا مشکل کولر گازی را از بین ببرید. برخی از علائمی که به شما نشان می‌دهند لوله‌های مبرد آسیب دیده‌اند، به شرح زیر هستند:

  • کم شدن سرمای فضا
  • بالا رفتن آمپر
  • انجماد کندانسور و گرفتگی لوله مویی کولر گازی
  • قطع شدن فیوز
  • صداهای کمپرسور
  • خاموش و روشنی مداوم کمپرسور

خاموش شدن کولر گازی برای مشکلات برقی 

در کنار تمامی مواردی که تا به اینجا به عنوان علت خاموش شدن کولر گازی مطرح کردیم، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد، مشکلات الکتریکی و برقی است که ممکن است در کولرهای گازی وجود داشته باشند. کولرهای گازی دارای بخش‌های متفاوتی هستند که با نیروی الکتریسیته کار می‌کنند و باعث می‌شوند که کولر عملکرد خود را در محیط نشان دهد.

خاموش شدن کولر گازی

خاموش شدن کولر گازی برای ترموستات

ترموستات یکی از مهمترین بخش‌های کولر است که برای ایفای نقش خود در کولر گازی، نیازمند جریان برق است. مشکلات برقی درون کولر حاوی اتصال بد، خرابی ترموستات، معیوب‌ بودن برد مدار، کندانسور یا کمپرسور هستند که نشان می‌دهند باید یک متخصص الکتریک کولر را بررسی کند تا بتواند از کارکرد درست آن اطمینان حاصل کند. 

خلاصه دلایل خاموش شدن کولر گازی

در طول این محتوا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد علت خاموش شدن کولر گازی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید کولرهای گازی دارای ویژگی‌های متعددی هستند و می‌توانند در مدت بسیار کم هوای محیط را تغییر دهند و یک محیط مطبوع را برای شما به وجود بیاورند. در صورتی که به صورت دوره‌ای و منظم به کولر رسیدگی کنید، علت خاموش شدن کولر گازی را کنترل می‌کنید و کولر برای همیشه با قدرت کار خواهد کرد.