تفاوت کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک

مقایسه کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک

این مقاله به مقایسه و معرفی کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک توسط نمایندگی جنرال گلد پرداختیم. تا اطلاعات شمارا قبل از خرید کولر گازی افزایش دهیم و باعث انتخاب بهترین کولر گازی برای شما شویم. بررسی این موضوع برای انواع کولر گازی اعم از کولر گازی دیواری، کولر گازی پنجره ای، کولر گازی ایستاده، کولر گازی پرتابل، کولرگازی داکت اسپلیت و… کاربردی است.

کولر گازی موتور سنگین

موتور سنگین چیست؟ منظور از موتور سنگین یک اصطلاح الکتریکی است که بیشتر در صنعت برق کاربرد دارد و به اشتباه به سیستم برودت راه یافته است .همین اشتباه باعث شده است بسیاری افراد از این کلمه سوء استفاده کننده کولر گازی را با کلمه موتور سنگین چند میلیون گرانتر بفروشند. البته بعضی افراد نیز کولرها با موتور پیستونی رانیز موتور سنگین برآورد می‌کنند که این امر نیز اشتباه است.

در صنعت برق به موتورها رتور سیم پیچ شده اصطلاحا موتور سنگین گفته می‌شود، این اصطلاح در سشورها، همزن ها، مخلوط کن و سایر وسایل برقی خانگی نیز گفته می‌شود و منظور از این کلمه در همه ی این وسایل اشاره شده به روتر یا شفت موتور آنهاست، و منظور آن است که این قسمت سیم پیچی شده است. علت این امر آن است که موتورها با رتور یا شفت سیم پیچی شده دارای مزایای بسیاری هستند.

مزایای کولر گازی موتور سنگین

داشتن سرعت های تا چند هزار دور در دقیقه و بالاتر ،کنترل مناسب گشتاور و سرعت. البته موتورها با رتور سیم پیچی شده و استاتور دارای آهنربای دائمی معمولی به موتور یونیورسال معروف هستند که بیشتر در لوازم برقی کوچک مانند جارو برقی و خردکن و سایر وسایل برقی کوچک دیگر استفاده می‌شود و قابلیت های فوق را دارد. موتورهای یونیورسال قابلیت تولید گشتاور بالایی را ندارد و نمی‌توان در وسایل صنعتی بزرگ استفاده کرد به همین دلیل در صنعت برق نوع دیگری از موتورهای الکتریکی تولید شدند تا بتوانند علاوه بر موارد فوق گشتاور بالایی نیز داشته باشند.

اسم این موتورها ،موتور سنکرون است که با دارا بودن سیم پیچی روتور و استاتور قابلیت تولید سرعت بالاتر از میدان دوار مغناطیسی را داشته و گشتاور بالایی نیاز دارد و در صنعت کاربردهای مختلفی از جمله اصلاح ضریب قدرت و… را دارد. از هیچ یک از این موتورها در سیستم های برودتی استفاده نمی‌شود و تنها موتور الکتریکی که در این بخش از آن استفاده می‌شود موتور قفس سنجابی و اینورتر یا بی ال دی سی است.

موتور قفس سنجابی چیست؟

موتور با روتر قفس سنجابی یکی از انواع موتورهای القایی است. این موتور جهت ایجاد حرکت در قسمت شفت یا روتور نیاز به یک میدان مغناطیسی دارد این میدان صورت 3 فاز یا 2 فاز ایجاد می‌شود و با القا به داخل روتور باعث حرکت قسمت دورانی آن می‌شود. در موتورهای 3فاز این میدان به صورت 3گانه بوده و سبب ایجاد قطب های غیر همنام شده و سبب چرخش می‌شود. اما در موتورهای تکفاز جهت ایجاد میدان نیاز به یک اختلاف فاز جهت تولید نیروی حرکتی هستیم که این میدان توسط سیم پیچ راه انداز و خازن ایجاد می‌شود. این موتورها اکثرا به صورت 2 قطب و 4 قطب تولید می‌شوند. میزان سرعت این موتورها بسته به تعداد قطب‌های آنها دارد و هر چه تعداد قطب‌ها بیشتر باشد سرعت نیز کمتر است به عنوان مثال موتور با دو قطب دارای سرعت 3000 دور در دقیقه است.

موتور اینورتر یا بی ال دی سی

در کولر گازی با برد اینورتر به دلیل تولید 3 فاز با فرکانس‌های مختلف نیاز به یک کمپرسور با تکنولوژی ویژه‌ای داریم به همین دلیل از یک نوع موتور جدید به نام بی ال دی سی رونمایی شد تا بتواند این فرکانس های مختلف را به صورت حرکت در روتور در بیاورد. این موتورها در قسمت رتور دارای شیارهایی هستند و این شیارها به وسیله ی آهنربای دائمی و سیم پیچ احاطه گردیده است. همچنین دراستاتور این موتور از یک نوع آهنربای دائمی به اسم نئودیمیوم استفاده شده است که می‌تواند میدان مغناطیسی قویی را تولید کند و سبب ایجاد چرخش در موتور می‌گردد.
این موتورها نیاز به درایو یا برد اینورتر جهت راه اندازی دارند. این موتورها با کنترل دقیق میزان گشتاور و سرعت سبب شده است به راحتی در صنعت جای باز کند. یکی از معایب این موتورها قیمت بالاتر نسبت به انواع دیگر موتورهای الکتریکی می‌باشند.

انواع مکانیزم های تراکم کولر گازی :کمپرسورهای گازی دارای 2 بخش مکانیکی و الکتریکی می‌باشد. در بخش الکتریکی که شامل سیم پیچ های استاتور یا روتور می‌باشد و از بخش مکانیکی آن جدا است.

جهت حفاظت از سیم پیچ های استاتور در این موتورها از یک رله ی ترمیستور جهت جلوگیری از آسیب دیدن به سیم پیچ ها استفاده می‌شود. در صورتی که بنا به هر دلیلی حرارت موجود در کمپرسور بالا رود جهت جلوگیری از سوختن سیم پیچ این رله وارد مدار شده و برق ورودی به موتور را قطع می‌کند.

در بخش مکانیکی که به مکانیزم تراکم معروف است به 3 مدل عمده تقسیم می‌شود: اسکرال، پیستونی، روتاری

لازم به ذکر است کلیه قسمت تراکم و الکتریکی به صورت یک پکیج بوده و به دلیل داشتن قسمت‌های متحرک در آنها از روغن مخصوص نیز استفاده می‌شود. هرکدام از این مکانیزم های تراکم دارای ویژگی های مثبت و منفی بوده و برای شرایط آب و هوایی خاص خود استفاده می‌شود.

کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک

کمپرسورهای اسکرال

این نوع کمپرسورها از دو قسمت حلزونی شکل جهت فشرده کردن گاز استفاده می‌کند. که یک بخش ثابت و بخش دیگر متحرک است. این کمپرسور معمولا از ظرفیت 24 هزا بالاتر استفاده می‌شوند و به دلیل داشتن قسمت بالا، استفاده از آنها در کولر با ظرفیت پایین مقرون به صرفه نمی‌باشد. همچنین از این کمپرسور ها معمولا در سردخانه ها و سیستم وی آر اف نیز استفاده می‌کنند.
این کمپرسورها دارای محاسن بسیاری می‌باشد. از جمله محاسن آن عبارتند از:

  1. داشتن قدرت بالا و راندمان بالاتر نسبت به انواع دیگر کمپرسور
  2. قابلیت کارکرد در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا
  3. مصرف برق پایین

از جمله معایب این نوع کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. داشتن قیمت بالا
  2. غیر قابل تعمیر بودن
  3. حساسیت بسیار به عدم وجود روغن
  4. مبرد در سیکل
  5. داشتن صدای بالاتر

کمپرسور پیستونی

این کمپرسورها یکی از انواع مختلف مکانیزم تراکم هستند و به اصطلاح به آنها رفت و برگشتی نیز می‌گویند. این نوع از کمپرسورها از یک پیستون و سیلندر و محور میل لنگ جهت تراکم و فشرده سازی گاز استفاده می‌کنند. این کمپرسورها بیشتر در کولرهای گازی فقط سرمایش استفاده می‌شود. علت این امر آن است که مناطق نیاز به گرمایش نداریم. از جمله محاسن استفاده از این نوع کمپرسورها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. داشتن قدرت بالا و قابلیت کارکردن در دمای بالا
  2. قیمت مناسب تر نسبت به نوع اسکرال
  3. قابل تعمیر بودن
  4. داشتن طول عمر بالاتر

همچین این نوع کمپرسور دارای معایبی است که دلایل استفاده نکردن ازاین کمپرسورها در مناطق معتدل و نیمه خشک مساله مصرف برق بالای این کمپرسورها است.

کمپرسورهای روتاری

این نوع از کمپرسورها یکی رایج ترین کمپرسور کولر گازی است و در اکثر دستگاه ها تا ظرفیت 36 هزار استفاده می‌شود. این نوع از سیستم های تراکم به دلیل داشتن ویژگی های بسیار در مناطق معتدل و مرطوب و بعضی در مناطق حاره ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. مکانیزم تراکم این نوع از کمپرسور از یک حلقه‌ی دوار تشکیل شده است که حول یک محور می‌چرخد و گاز را از یک طرف مکیده و از طرف دیگر خارج می‌کند.

این کمپرسورها به ورود مبرد به صورت مایع حساس هستند به همین دلیل جهت جلوگیری از ورود مبرد به صورت مایع در آن از یک قسمت جداگانه به نام اکومولاتور استفاده می‌کنند.

این قسمت با توجه به نوع ساختاری که دارد می‌تواند مبرد مایع را از گاز جدا کرده و از ورود آن به قسمت تراکم جلوگیری کند. کمپرسورهای روتاری دارای مزایای مختلفی هستند، از جمله محاسن این محاسن می‌توان به داشتن قیمت مناسب نسبت به انواع پیستونی و روتاری اشاره کرد. همچنین میزان مصرف برق این کمپرسورها به مراتب از دو نوع دیگر کمتر است و میزان صدا و لرزش کمتری دارند. از معایب این کمپرسورها نیز می‌توان به عدم کارکرد در دماهای پایین و بالا اشاره کرد که سبب می‌شود، استفاده از این کولرها در مناطق جنوبی کشور مناسب نباشد.

ویژگی کمپرسورهای کولر گازی جنرال گلد

جنرال گلد جهت پوشش دهی همه مناطق آب و هوایی اقدام به تولید کولر گازی با انواع مختلف کمپرسور کرده است. کولرگازی جنرال گلد با موتور روتاری عبارتند از: 24 هزار پلاتینیوم، 30 هزار ویتالی، 12 هزار تیتانیوم می‌توان نام برد. همچنین برای مناطق حاره ای نیز از کولر گازی با کمپرسور اسکرال استفاده کرده است که می‌توان به کولر گازی 60 هزار جنرال گلد با موتور اسکرال اشاره کرد.

جهت اطلاع بیشتر و درخواست مشاوره رایگان میتوانید با شماره تلفن 33554004-021 تماس گرفته یا از سایت رسمی جنرال گلد بازدید به عمل آورید.